Móda v PARIŽI
Gotický ideál
- v Európe sa kultúrnym a politickým centrom stáva Francúzsko.
- vzniká nový životný štýl a etika vôbec.
- uctieva sa krása a mravnosť
- žena sa v 12. stor. stáva stredobodom spoločnosti. Na počesť krásnych a cnostných dám sa skladali básne. Od hradu k hradu putovali trubadúri a za zvukov lutien a mandolín spievali piesne o láske - sile povznášajúcej a zušľachťujúcej človeka.
- o česť byť v službách vyvolenej panej sa uchádzajli a bojovali vznešení rytieri. Je vecou prestíže každého rytiera slúžiť svojej dáme oddanosťou, vernosťou a dvornosťou. Na dôkaz toho rytier napríklad nosí odev vo farbách, ktoré má jeho vyvolená v obľube.
- nové náhľady na ženu a na vzťah muža k nej sa prejavujú v zjemnení mravov, vo vyberanom správaní a v celkovom spoločenskom vystupovaní.
- ideálom mužskej krásy sa stáva kultivovaný, jemný až zženštilý mladík so starostlivo upraveným zovňajškom.
Gotická móda
- pojem móda získava v gotike plné uplatnenie, šíri sa z Francúzska do ostatných európskych krajín
- dobový estetický ideál ovplytňoval líniu gotického odevu. Podobne ako výtvarné umenie a architektúra, sledoval vertikálu, štíhlosť a esovitú krivku. Takto odev vyjadroval súčasne i duchovno, nadpozemskosť a krehkosť.
- kým románsky odev neosobne zahaľoval rovnako ženy i mužov, gotický odev rafinovane vyzdvihuje telesné pôvaby a eleganciu.
- odev má výrazne stavovský charakter, vyjadruje začlenenie svojho nositeľa v zložitej hierarchii feudálnej stavovskej spoločnosti.
- základným formotvorným prvkom gotickej módy je strih. V jeho početných variáciách spočíva mnohotvárnosť neskorších podôb odevu jednotlivých spoločenských vrstiev.
- zložito strihaný odev si už vyžaduje špecializovanú profesiu - majstrov krajčírov, a tak znikajú prvé krajčírske cechy.
- z križiackych výprav a ďalekých ciest sa prinášajú do Európy mnohé znalosti vyspelých orientálnych krajín. Dovážajú sa prvé parfémy, rôzne predmety zo slonoviny, skla či z kože, ale aj nové druhy tkanín ako napríklad hodváb, bavlna, jemné vlnené a mušelínové látky.
- v 12. - 13. stor. určuje typy odevov kráľovský dvor a vysoká šľachta
- v 14. stor. bohatnúce meštianstvo a šľachta súťažia v nádhere odevov priliehajúcich strihov zvýrazňujúcich štíhly, útly diek.
- v 15. stor. udáva tón neskorej gotiky burgundský dvor.
- móda neskorej gotiky je nebývalo pestrá, nápadná až výstredná, plná prekvapujúcich výstrelkov, farby majú svoju symboliku, využívajú sa krásne materiály - brokát, zamat, výšivky, kožušiny. Najvzácnejšou a najdrahšou kožušinou je hermelín, čo je zimný kožuštek hranostaja. Podľa čierných bodiek na hotovom odeve z neho je možné spočítať, koľko hranostajov bolo na tento kus treba.
Mužský odev
- základným mužským odevom je košeľovitá suknica, ktorá v rannej gotike siaha ku kolenám.
- vrchný odev tvorí kabátec previazaný opaskom, na ktorý sa upeňuje malý meč a mešec s peniazmi. Kabátec siaha až po kolená, či do pol stehien.
- kabátec nosia výhradne šľachtici a mešťania.
- neskôr má kabátec priliehavý strih tesne obopínajúci hriek, ktorého zapínanie vyriešila novinka - gombíky prevliekané cez gombíkovú dierku.
- novinkou sú tiež vsadené rukávy tvarované podľa oblúku ramenného kĺbu a všívané do prieramku. Sú zdobené farebnými podšívkami, prípadne ich lemujú kožušiny, ich dĺžka a tvary sú rôzne. V neskorej gotike sú zdobené obrubami a zástrihmi.
- postupne sa kabátec skracuje až pod pás, čo sa však neveľmi páči mravokárcom, ktorí sa pohoršovali nad neprimeranou krátkosťou moderných kabátcov, ktoré mladíkom ani nezakrívali chúlostivé partie.
- nohavice sú úzke, priliehavé, punčochového typu. V neskorej gotike sú extravagantné svojou farebnosťou - aj každá nohavica inej farby.
- bežnou súčasťou mužského odevu je pláštenka - pelerína zakončená kuklou, ktorá tvorila pekný golier.
- v neskorej gotike bol poznávacím znamením univerzitných profesorov a funcionárov tzv. talár a baret - dodnes sa používajú pri slávnostných príležitostiach na akademickej pôde
Ženský odev
- spodný základný odev je košeľa s dlhými rukávami, podobný ako u mužov, odlišuje sa len dĺžkoku siahajúcou až po zem.
- vrchný odev zdôrazňuje ženskosť telesnej línie a takisto siaha až po zem. - živôtik pomocou postranných švov a záševkov tesne obopína postavu. Uťahuje sa šnurovaním alebo drobnými gombičkami.
- objavujú sa výstrihy odhaľujúce krk, neskôr prsia.
- poznávacím znakom gotických šiat sú rukávy, raz iba rozšírené, či extrémne široké, inokedy strihané, alebo predĺžené do cípov (v českých zemiach nazývané ako "pachy"), siahajúcich až takmer po zem.
- v neskorej gotike je pás umiestnený vysoko.
- sukňa sa v zadnej časti predlžuje a tvorí vlečku.
- v neskorej gotike je vrchný odev (tzv. robe) bohatý, sukňa je bohato riasená, takisto predĺžená do vlečky a výstrih prekrýva jemná látka.
- dôležitou súčasťou šatníka gotickej ženy je dlhý nariasený pášť polkruhovitého strihu, podšívaný inofarebnými látkami alebo kožušinou. Oblieka sa cez hlavu ako pončo, alebo sa na prsiach zopína ozdobnou sponou.
- vydaté ženy nosia pokrývky hlavy rôznych tvarov, ktoré pôvabne rámujú tvár. Módnym hitom je tzv. henin špicatého tvaru s dlhým ľahučkým závojom. Francúzska móda priniesla krajkové čepce. Tiež sa používajú rôzne ozdoby hlavy, ako sú čelenky alebo venčeky, ktoré bohaté devy nosia z perál a drahých kameňov. Dievčatá z menej zámožných rodín nosia roztomilé venčeky z kvetín alebo papierových či voskových imitácií.
- strih niektorých jednoduchších gotických šiat výrazne pripomína strih dnešných večerných toaliet. Dalo by sa povedať, že gotická móda prakticky pretrvala veky.
Účesy
- muži nosia vlasy dlhšie, starostlivo nakučeravené pomocou horúcich želiezok, niekedy i kvety vo vlasoch. Tvár si holia väčšinou nahladko, aby dali najavo svoju vzdelanosť, jemnosť a nežnosť.
- u slobodných žien sú dlhé vlasy upravené do copu, alebo voľne rozpustené a nakučeravené.
- vlasy vydatých žien kryjú závoje z jemných tkanín, ktoré zahaľujú aj hrdlo